ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی چیست

(ثبت طرح صنعتی) طرح صنعتی (Design  Industria) نهادی حقوقی از مجموعه مالکیت فکری (Property intellectual) واقع در تهران می باشد که طی آن فرد، شکل و فرم ظاهری محصولی را که طراحی کرده به ثبت می رساند . آنچه که در ثبت یک طرح اهمیت ویژه ای دارد ؛ اول نوآوری در فرم و دیگر کاربرد عملی آن است . به این معنی که ثبت طرح های انتزاعی غیرقابل مصرف ، حتی با وجود نو آوری هم امکان پذیر نمی باشد . نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که آنچه که در پایگاه مالکیت معنوی به عنوان طرح صنعتی ثبت می شود فرم و شکل ظاهری و نه کارکرد فنی یک سازه یا دستگاه است . به عنوان مثال یک دستگیره در ،اگر نوآوری در شکل ظاهری باشد قابل ثبت به عنوان طرح صنعتی است اما اگر نوآوری در نحوه ی باز و بسته شدن دستگیره باشد این قابل ثبت به عنوان طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی) نمی باشد (با رعایت دیگر شرایط قابل ثبت به عنوان اختراع (Paten )می باشد) .

محصولات مطرح به عنوان طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی)

همان گونه که در بالا گفته شد هر محصولی در صورت داشتن شرایط  ، قابلیت ثبت به عنوان طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی) را دارد برای روشن تر شدن موضوع به چند دسته محصولاتی که بیشتر به این عنوان ثبت می شوند عنوان می گردد .

فرش – سرامیک- کاشی- دستگیره در- انواع بسته بندی و …

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل توضیح دهیم، طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی) در بیشتر مواقع در مورد شکل و ظاهر کلی یک محصول می باشد. به طور مثال یک تخت خواب زمانی یک طرح صنعتی خوب است که برای خوابیدن و استراحت کردن راحت بوده و همچنین دارای شکل ظاهری ریبایی باشد. برای مشاغل و کسب و کارها نیز طراحی یک محصول بطور کلی به معنی توسعه ویژگیهای زیبائی شناختی و عملکردی محصول با توجه به مسائلی چون باب بازار بودن محصول، هزینه تولید یا سهولت حمل و نقل، انبارداری، ارگونومی، تعمیر و نگهداری و … آن است. با این حال، از دیدگاه قانون مالکیت معنوی، یک طرح صنعتی فقط به جوانب زیبائی شناختی و تزئینی یک محصول اشاره می کند. به عبارت دیگر، طرح صنعتی فقط به ظاهر یک تخت خواب اشاره می کند علیرغم اینکه طرح محصول ممکن است ویژگیهای فنی یا عملکردی داشته باشد، طرحهای صنعتی بعنوان یکی از مقوله های قانون مالکیت معنوی، فقط به ماهیت زیبائی شناختی یک محصول تمام شده اشاره دارد که از ابعاد فنی یا عملکردی آن جدا هستند. طرح صنعتی برای انواع متنوعی از محصولات صنعتی، پوشاک و صنایع دستی، از مبلمان و لوازم برقی محصولات خانگی، اسباب بازی گرفته تا اتومبیل و سازه های معماری و لوازم دیجیتال، از طرح پارچه ها تا لوازم ورزشی را دربرمی گیرد. طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی) در ارتباط با بسته بندی، ظروف و ظاهر محصولات نیز اهمیت دارد.

در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری (ثبت طرح صنعتی)، مصوب 1386، در تعریف طرح صنعتی، آمده است: “هرگونه تركيب خطوط يا رنگها و هرگونه شكل سه‌ بعدی با خطوط‌، رنگها و يا بدون آن‌، به‌گونه‌ای كه تركيب يا شكل يك فرآورده صنعتی يا محصولی از صنايع دستی را تغيير دهد، طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی) است‌. در يك طرح صنعتی تنها دسترسی به يك نتيجه فني بدون تغيير ظاهری مشمول حمايت از اين قانون نمی باشد.

برای استعلام نام برند خود با ما مشورت کنید
       “گروه مشاورین تکین راه، متفاوت در خدمات ثبتی”
       برای مشاوره رایگان همین حالا با ما تماس بگیرید 

۰۲۱-۸۸۵۴۷۲۲۴-۵

تکــیـــن ثبت

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

پشتیبانی واتس اپ

تکین ثبت آماده پاسخگویی به صورت شبانه روزی به شما مشتریان عزیز میباشد

×